صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
دانلود اپلیکیشن
2 سال قبل
0

نقش حضرت فاطمه (س) در اهمیت دادن به خانه داری را بیان کنید :

ایشان کار در منزل را عیب نمی دانست،گندم را با دستانش و آسیاب سنگی کوچک آرد می کرد و نان می پخت و گاه سختی کارهایش به حدی بود که دستانش تاول می زد.با وجود همۀ کارها و گرفتاری ها، هیچگاه از عبادت خدا غافل نمی شد.

سخن حضرت علی (ع) دربارۀ زندگی مشترکشان با حضرت فاطمه (س) :

هرگاه به او می نگریستم غم و اندوه من برطرف می شد. خدا می داند که فاطمه در تمام مدت زندگی هرگز مرا خشمگین نساخت و برای خود چیزی از من نخواست، مبادا که من نتوانم آن را فراهم کنم و شرمنده شوم.فاطمه یاوری نیکو در راه پیروی از خداوند بود.

سخن سلمان فارسی در مورد ساده زیستی حضرت فاطمه (س) :

شگفتا، دختران پادشاهان ایران و روم بر تخت هایی از طلا می نشینند و پارچه های زربافت بر تن می کنند اما دختر رسول خدا نه چادر گران قیمتی بر سر دارد و نه لباس هایی فاخر.

نمونه هایی از ساده زیستی حضرت فاطمه (س) :

پس از ازدواج تا مدتی در خانه ای که اجاره کرده بودند زندگی می کردند تا اینکه بعدها توانستند در کنار منزل پیامبر خانه ای بسازند. خانه ای که فرش آن حصیری بود که تنها نیمی از اتاق را می پوشاند و نیم دیگر آن با شن نرم پوشیده شده بود.

رفتار حضرت فاطمه (س) نسبت به فقیران :

حضرت فاطمه(س) رسیدگی به محرومان را عبادت و اطاعت خدا می دانست. بارها فقرا به درب خانه او می آمدند، اما با آنکه خود ثروتمند نبود، آنچه داشت به آنها می بخشید.

برخی از نمونه های حضور حضرت فاطمه (س) در صحنه اجتماع را بنویسید :

آن حضرت با وجود اینکه سعادت زنان را در دوری از مردان نامحرم می دانست، اما هرگاه حق به خطر می افتاد با حفظ حیا و وقار به میان مردم می آمد و آنان را ارشاد و نصیحت می کرد.

ایشان در هنگام جنگ در خانه نان می پخت و آن را برای رزمندگان می فرستاد و هرگاه نیاز بود در جبهه به مداوای مجروحان و آب رسانی به آنان مشغول می شد. معارف و احکام دین را به زنان می آموخت و با گشاده رویی به پرسش های آنان پاسخ می داد و هرگز از این کار خسته و آزرده نمی شد.


سایر مباحث این فصل